Onko olemassa lähdeteosta joka kertoisi vuonna 1963 (12.9.-6.10.) Suomessa järjestetyistä sota/kertausharjoituksista?

Kysytty

Moi,

onko olemassa lähdeteosta joka kertoisi vuonna 1963 (12.9.-6.10.) Suomessa järjestetyistä sota/kertausharjoituksista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

50-vuotista taivaltaan juhliva puolustusvoimien uutislehti Ruotuväki dokumentoi jo 1960-luvulla myös sotaharjoituksia.

Syksyn 1963 numeroiden mukaan Lounais-Suomessa Rauman seudulla järjestettiin syys-lokakuun vaihteessa suuri syyssotaharjoitus silloisen 2.Divisioonan komentajan, kenraaliluutnantti Adolf Ehrnroothin johdolla. Kyseisestä harjoituksesta on kerrottu erityisesti Ruotuväen vuoden 1963 numeroissa 16-17.

Lisäksi syyskuussa 1963 järjestettiin harjoituksia/leirejä muun muassa 16.-21.9. Raasissa, Syndalenissa ja Porkkalassa, 21.-25.9. Pahkajärvellä sekä 16.-29.9. Lohtajalla. (Ruotuväen nro 15)

Koska sota- ja kertausharjoituksia järjestettiin tuolloinkin kymmeniä vuosittain, ei niitä ole dokumentoitu juurikaan kirjallisuuteen - myöskin puolustusvoimien muu viestintä oli tuolloin vielä varsin niukkaa, joten parhaimman lähteen ja ajankuvan tarjoaa tosiaan Ruotuväki-lehti.

1 ääntä

Kommentit

Onko sotaharjoituksesta -63 säilynyt tv-dokumenttia, joka esitettiin silloin tv:ssä