Onko olemassa kirjoja, joissa opetettaisiin kuinka sosiaalisissa tilanteissa toimitaan ja kuinka ihmisiä tulkitaan(esim. sanaton viestintä ja kanssakäymisen…

Kysytty

Onko olemassa kirjoja, joissa opetettaisiin kuinka sosiaalisissa tilanteissa toimitaan ja kuinka ihmisiä tulkitaan(esim. sanaton viestintä ja kanssakäymisen perussäännöt jotka ”tavan ihmiset” osaavat luonnostaan)? Sain tietää olevani autismin kirjolla ja kuntoutuksen puuttuessa mietin voisinko yrittää opettaa itseäni… Kykenen lukemaan kaikenlaisia teoksia, ei tarvitse olla selkokielellä tms. Kaikki käy, jopa lapsille suunnatut kirjat voisivat olla parempi kuin ei mitään. Kielenä mieluiten suomi, mutta englantikin sujuu hyvin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

tässä olisi muutama ehdotus - kirjojen tarkempiin kuvailutietoihin voi tutustua Vaara-kirjastojen aineistotietokannassa https://vaara.finna.fi/. Aineistoa on etsitty mm. hakusanoilla sosiaaliset taidot, sosiaalinen vuorovaikutus/käyttäytyminen, sanaton viestintä, eleet, ilmeet, ruumiinkieli.

Juusola, Mervi: Sosiaalisten taitojen ohjaajan opas 1, 2017

Kalliopuska, Mirja: Sosiaaliset taidot, 1995

Kerola, Kyllikki & Kujanpää, Sari & Kallio, Anja: Ihmiseltä ihmiselle : sosiaaliset taidot : harjoituksia lapsille, nuorille ja aikuisille, 2013

Kulmala, Marianne: Pärjää porukassa : sosiaaliset taidot, 2013 (selkokirja, nuoret)

Sallinen, Sami: Kehokoodi : sanattoman viestinnän opas, 2019

Sallinen, Sami: Kehokoodi : tunnista ilmeet ja eleet ja hyödynnä niitä kaikissa kohtaamisissasi, 2021

Skogholm, Lena: Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä, 2021

Talvio, Markus & Klemola, Ulla: Toimiva vuorovaikutus, 2017

1 ääntä

Kommentit

Nieminen, Karla: Olet hyvä tyyppi. Opas sujuviin ihmissuhteisiin, 2017