Onko olemassa kirjallisuutta, josta voisi selvittää 1800-luvulla mikkelin seudulla eläneitten itsellisten (loinen, inh.) konkreettista asuinpaikkaa?…

Kysytty

Onko olemassa kirjallisuutta, josta voisi selvittää 1800-luvulla mikkelin seudulla eläneitten itsellisten (loinen, inh.) konkreettista asuinpaikkaa? Rippikirjassa on vain numeroitaihmisen/perheen kohdalla. Erityisesti minua sukututkijana kiinnostavat kyyhkilänniemellä ja Vuolingilla asuneet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikkelin seudun paikallishistoriallisten teosten väestö- ja asutuskuvauksista ei saa kovin tarkkaa kuvaa itsellisten ja loisten asuinpaikoista. Yleensäkin kyseinen väestönosa on käsitelty niissä vain lyhyesti ja yleisluontoisesti. Tyypillisesti itselliset ja loiset elivät ja asuivat toisten mailla, kylien laitamilla  tai syrjäkylillä.

Kirjallisuutta:

Wirilander, Hannele (1982): Mikkelin pitäjän historia vuoteen 1865

Vihola, Teppo toim.(1992):  Mikkelin maalaiskunnan kirja

Kares, K.R. (1905):  Mietteitä savolaisesta loiselämästä : Esitelmä. (Kuopion kaupunginkirjaston maakuntakokoelmassa vain lukusalikäytössä oleva suppea Mikkelin sanomien julkaisu)

Päihdyttävien juomien valmistamisesta ja käyttämisestä" : alkoholirikokset ja niiden kontrollointi Mikkelin seudulla 1895-1905. URN:NBN:fi:jyu-201706112786.pdf