Onko olemassa kirjaa, joka käsittelee kielikuvia, kielen keinoja, kuvakieltä, deskriptisiä/kuvailevia sanoja, onomapoeettisia eli ääntä mukailevia sanoja ja…

Kysytty

Hei!

Onko olemassa kirjaa, joka käsittelee kielikuvia, kielen keinoja, kuvakieltä, deskriptisiä/kuvailevia sanoja, onomapoeettisia eli ääntä mukailevia sanoja ja äänteiden deskriptisyyttä? Olisin erityisen kiinnostunut kirjasta, joka käsittelee kielikuvia ja/ tai kielen keinoja.

Vastaus

Vastattu

Sinua voisi kiinnostaa runoanalyysiin ja tekstianalyysiin paneutuvat kirjat ja tiettyjen suuntauksien keskeiset teokset. Esseet ja tutkielmat affektiivisuudesta ja kokeellisuudesta kirjallisuudessa voivat vastata monin tavoin juuri näihin mielenkiintoihisi, toki hieman kiertotietä jonkin tietyn esimerkin kautta.

Annan muutamia suosituksia. Linkit aukeavat Vaara-finnaan, josta voit tehdä varauksia ja katsella teosten saatavuutta.

Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä | Vaara-kirjastot | Vaara-kirjastot (finna.fi) (perusteos kirjallisuudentutkimukseen)

Runousopin perusteet | Vaara-kirjastot | Vaara-kirjastot (finna.fi) (perusteos runouteen)

Lentävä hevonen : välineitä runoanalyysiin | Vaara-kirjastot | Vaara-kirjastot (finna.fi) (perusteos runouteen)

Kielen piirteet ja tekstilajit : vaikuttavia valintoja tekstistä toiseen | Vaara-kirjastot | Vaara-kirjastot (finna.fi)

Kuvien kehässä : tutkielmia kirjallisuudesta, poetiikasta ja retoriikasta | Vaara-kirjastot | Vaara-kirjastot (finna.fi)

Todellisuus pahoinpiteli runon : yhteiskunnallisuus ja tunteet suomenkielisessä kokeellisessa nykyrunoudessa | Vaara-kirjastot | Vaara-kirjastot (finna.fi)

Affektit ja tunteet kulttuurien tutkimuksessa | Vaara-kirjastot | Vaara-kirjastot (finna.fi)

Tunteita ja tuntemuksia suomalaisessa kirjallisuudessa | Vaara-kirjastot | Vaara-kirjastot (finna.fi)

Kaukolainamahdollisuutena juuri onomatopoetiikasta, muutoin aiheesta ei ole paljoa:

Onomatopoetics : theory of language and literature | Helka-kirjastot | Finna.fi

Kaukolainamahdollisuutena myös hieman laajempi teos tyylikeinoista:

Stylistics : a resource book for students | Helka-kirjastot | Finna.fi

Jos kaukolainaus ei ole tuttua, kysy siitä lähikirjastostasi!

Toivottavasti pääset näillä alkuun!