Onko olemassa kaksikielisiä kirjoja, joissa yhdellä sivulla olisi saksankielinen alkuperäisteksti ja toisella sivulla suomennos? Tällaisia on olemassa muilla…

Kysytty

Hei! Onko olemassa kaksikielisiä kirjoja, joissa yhdellä sivulla olisi saksankielinen alkuperäisteksti ja toisella sivulla suomennos? Tällaisia on olemassa muilla kieliyhdistelmillä ja niitä käytetään kielten opiskelun tukena.

Vastaus

Vastattu

Löysin Finna.fi-tietokannasta joitakin kirjoja, joissa on rinnakkaisteksti suomeksi ja saksaksi. Niitä voi hyödyntää kielen opiskelussa kielitaidon tasosta riippuen.

Lastenkirjoja
Stachova, Angela: Annaliisa ja Tulitonttu: Elämyksellinen kieltenopetus / Annalinde und das Feuermännchen
Witters, Ilse: Satukuvakirja : kuvatuokioita lapsille Grimmin kansansatumaailmasta = Märchenbilderbuch für Kinder aus der Volksmärchenwelt der Brüder Grimm

Runoja
Goethe, Johann Wolfgang von: Jälkisointuja : Goethen kirkkaimmat runot
Lindemann, Till: Hiljaiset yöt : runoja
Rilke, Rainer Maria: Uusia runoja = Neue Gedichte
Rilke, Rainer Maria: Duinon elegioita

Täältä löydät ohjeet, miten haetaan kaksikielisiä kirjoja Helmet-tietokannasta. Haun voi vielä rajata saksankielisiin teoksiin.

Kieltenopiskelun tukena voi käyttää myös teoksia, joita on käännetty suomen lisäksi muille kielille. Listaus niistä löytyy Monikielisen kirjaston sivuilta, mukana myös saksaksi käännettyjä kirjoja.