Joulu ja joulunaika kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta

Kysytty

Hei! Onko olemassa jotain tietokirjaa, satukirjaa tai jotain muuta julkaisua, jossa käydään joulua/joulun aikaa läpi kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta? Eli jossa olisi koottu vuoden vaihteen/talvipäivän seisauksen aikojen eri kulttuurien juhlien historiaa saturnaliasta tai vielä varhaisemmista ajoista nykyaikaan. Myös englannin tai ruotsin kieli ok. Löydän lehtijuttuja, mutta en oikein muuta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaski-kirjastoista on saatavilla esimerkiksi seuraavia joulua, joulun aikaa ja joulunviettoa kulttuurihistoriallisesti käsitteleviä tietokirjoja:

Merja Leppälahden Perinnejoulu. Käsikirja kaikille (2019) käsittelee suomalaisia joulutapoja ja niiden historiallisia juuria

Perinnejoulu : käsikirja kaikille | Vaski-kirjastot | Vaski-kirjastot (finna.fi)

Eero Perungan Joulupukki. Tuhatvuotinen arvoitus (2020) keskittyy joulupukin historiaan mutta myös siihen liittyvään kansainväliseen joulun ajan traditioon

Joulupukki : tuhatvuotinen arvoitus | Vaski-kirjastot | Vaski-kirjastot (finna.fi)

Jouluisia symboleita ja niiden perinteitä ruotsalaisesta näkökulmasta käsittelee Helen Egardtin Julens symboler (2015)

Julens symboler | Vaski-kirjastot | Vaski-kirjastot (finna.fi)

Joulunajan tapojen ja ilmiöiden historiaan keskittyy brittiläinen Christopher Winn kirjassaan The Book of Christmas (2018)

The book of Christmas : the hidden stories behind our festive traditions | Vaski-kirjastot | Vaski-kirjastot (finna.fi)