Onko olemassa joku tietokanta, josta saisin selville uusimmat suomen kielelle käännetyt lastenkirjat?

Kysytty

Hei, onko olemassa joku tietokanta, josta saisin selville uusimmat suomen kielelle käännetyt lastenkirjat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti juuri tällaista tietokantaa ei näyttäisi olevan olemassa. Kirjallisuuden vientikeskus Fili pitää yllä tietokantaa suomesta muille kielille käännetystä kirjallisuudesta. Lastenkirjainstituutti puolestaan kokoaa vuosittain Kirjakori-tilastot, joista käy ilmi suomeksi käännettyjen lasten- ja nuortenkirjojen määrä. Viime vuoden tilastot löydät täältä: https://lastenkirjainstituutti.fi/tiedotearkisto/kirjakori-2023-tilasto…
Kirjastojen, museoiden ja arkistojen verkkohaku Finna antaa hakusanoilla: "käännökset" ja "lastenkirjat" sekä vuosirajaus ja aineistotyyppi "kirja" tietyn tulosjoukon, mutta se on käytävä manuaalisesti läpi, jotta voi poistaa sieltä väärät tulokset, eli esimerkiksi aikuistenkirjat.
Helmet-verkkohaku puolestaan antaa vastaavalla haulla hiukan vähemmän tuloksia ja joukossa näyttäisi olevan vähemmän aikuistenkirjoja, joten tarkkuus on parempi. Helmet-tietokanta sisältää kaikki pääkaupunkiseudun kirjastoihin hankitut ja luetteloidut aineistot, joten se on varsin kattava kirjallisuuden tietokanta Suomessa. Helmet-tietokannan tarkka haku löytyy täältä: https://helmet.finna.fi/Search/Advanced . Haulla lastenkirjallisuus (aihe) ja käännöskirjallisuus (aihe), rajauksilla kirja ja ilmestymisvuosi 2023, osasto lapset, kieli suomi saa seuraavan tuloksen https://helmet.finna.fi/Search/Results?limit=0&filter%5B%5D=%7Eformat%3…