Onko Oksan suvusta tehty sukututkimusta? Onko olemassa yhdistystä tai yritystä Oksa sukuninelle? Keihin voisi olla yhteydessä sukunimen muutoksen lupa-asioissa…

Kysytty

Hei,

Onko Oksan suvusta tehty sukututkimusta?
Onko olemassa yhdistystä tai yritystä Oksa sukuninelle? Keihin voisi olla yhteydessä sukunimen muutoksen lupa-asioissa?
Kiitos

Vastaus

Vastattu

Sukututkimusseuran sivuilta ei löytynyt varsinaista tutkimusta. Jos kyse on siitä, että haluat ottaa itsellesi Oksa -sukunimen, se on mahdollista, jos pystyt todistamaan, että sukunimi on ollut käytössäsi aiemmin tai se esiintyy suvussasi viiden sukupolven sisällä.  Tai jos nimi  on käytössä lähipiirilläsi (lapsesi, sisaruksesi, puolisosi, adoptiovanhempasi). Viraston tilastojen mukaan Suomessa elää nyt 1107 Oksa-nimistä henkilöä. Oksa-nimi on useimmiten otettu nimi, luontoaiheisena nimenä se oli usein suosittu 1800-luvun länsi-Suomessa. Joissakin tapauksessa nimi perustui talonnimeen. Tietoja Oksa-nimisistä henkilöistä on 1840-luvulta alkaen.

Sukunimen muutoksen hoitaa Digi- ja väestövirasto. Käytännön tietoa nimen muuttamisesta löydät viraston sivulta:
Sukunimen muuttaminen

Jotta voit todistaa Oksa-nimen esiintyneen esivanhemmillasi, tarvitset sukututkimuksen todisteeksi. Maksullisen sukututkimuksen voi tilata esimerkiksi seurakuntien Keskusrekisteristä. Sukututkimuksen pohjaksi kannattaa tietoja kysellä suvun elossa olevilta henkilöiltä.

Kirkko Helsingissä - sukututkimuspalvelut

Voit yrittää etsiä sukusi tietoja myös esimerkiksi HISKi-tietokannasta.  Siihen on kerätty seurakuntien arkistotietoja.

Muita lähteitä:
Suomen sukututkimusseuran sivu
Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala. Otava, 2000