Onko oikeakätinen yleensä oikeajalkainen?

Kysytty

Onko oikeakätinen yleensä oikeajalkainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä aihetta on käsitelty mm. seuraavassa artikkelissa, josta alla otteita:

Kun ristit kätesi, kumpi peukalo on päällimmäisenä?

Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim

2002;118(23):2367-2371

Pertti Mustajoki ja Sami Mustajoki

Vain kädellisillä eläimillä esiintyvää lateralisaatiota eli toisen aivopuoliskon ja motoristen toimintojen toisen puolen dominanssia on tutkittu paljon.  Kuitenkaan ei tiedetä, miksi toinen puoli on vallitsevampi, eikä myöskään sitä, miksi useimmat meistä ovat oikeakätisiä. Kätisyyden mittarina pidetään yleisesti kirjoituskättä, ja sen mukaan ihmisistä on oikeakätisiä eri tutkimusten perusteella noin 90 %.

Kätisyyden lisäksi lateralisaatiota esiintyy myös jalkaisuudessa, silmäisyydessä ja korvaisuudessa. Jalkaisuuden selvittäminen on vaikeampaa kuin kätisyyden; sitä on määritetty potkaisujalan (Dida ja Nyenwe 1988), ponnistavan jalan (Peters 1988) ja tuolille nousussa käytettävän jalan mukaan (Gardner 1941). Ihmisistä noin 90 % on oikeakätisiä, 80 % oikeajalkaisia, 70 % oikeasilmäisiä ja 60 % oikeakorvaisia (Turner 1993).

Tutkimuksemme perusteella potkujalka korreloi vahvasti kätisyyden kanssa. Tutkimuksemme tulos on sopusoinnussa aiempien havaintojen kanssa (esim. Beling ym. 1998). Tulostemme perusteella ponnistusjalka on riippumaton potkujalasta tai kätisyydestä; aiemman havainnon mukaan ponnistavana jalkana käytetäänkin useimmiten pitempää jalkaa (Friberg ja Kvist 1988).

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olisi voinut myös selittää oikeasilmäisyyden ja -korvaisuuden, sekä mahdolliset muut dominanssit.