Onko oheinen lehtileike aito, missä lehdessä se on julkaistu ja milloin? Otsikko: "Kuolleeksi merkitty mummu marssi 80 km osoittaakseen elävänsä". Teksti alkaa…

Kysytty

Missä lehdessä on julkaistu ja milloin:
Otsikko: "Kuolleeksi merkitty mummu marssi 80 km osoittaakseen elävänsä". Teksti alkaa näin: "INARI: - Kuolleeksi kansaneläkelaitoksen kirjoissa merkitty 86-vuotias leskiemäntä ... Angelin erämaasta käveli 80 km todistaakseen viranomaisille, ettei hän ole vielä kuollut."

Vastaus

Vastattu

Useampi lehti julkaisi uutisen Maria Saijetsista joulukuussa 1959, ainakin Nurmeksen Sanomat, Hufvudstadsbladet ja Suomen Sosialidemokraatti. Varmasti moni muukin lehti julkaisi uutisen, mutta kaikkien tarkistaminen on hankalaa.
Inarilainen-lehti julkaisi jutun uudestaan (11.4.2018, s.14) lukijan vinkistä.