Onko nimessä Pieksämäki verbin imperatiivi vai onko verbin piestä imperatiivi piekse?

Kysytty

Onko nimessä Pieksämäki verbin imperatiivi vai onko verbin piestä imperatiivi piekse?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pieksämäen nimeen ei sisälly imperatiivia, sillä alkujaan vuonna 1575 perustetun kirkkopitäjän nimi oli Pieksämä. Se sai nimensä Pieksänjärvestä, jonka alkuperäinen nimi on ilmeisesti ollut Pieksemäjärvi tai Pieksämäjärvi. Järvi on iso ja harvinaisen saareton, joten nimen on oletettu kuvaavan sitä, miten aallot pieksevät sen rantoja. Pieksämän kirkko rakennettiin Pieksänharjulle, ja ilmeisesti sen sijainnin perusteella pitäjän nimi alkoi 1600-luvulla vakiintua Pieksämäeksi. Kansa käytti vielä 1800-luvun lopulla nimityksiä Pieksäme, Pieksämellä, Pieksämällä ja Pieksämmäällä.

Piestä-verbin imperatiivi on piekse, pieksää-verbin puolestaan pieksä.

Lähteet:

Suomalainen paikannimikirja (Karttakeskus, 2007)

Kotimaisten kielten keskus (https://www.kotus.fi/)