Onko niin, että pieneläinklinikka-sanan pienuuteen viittaavasta etuliitteestä huolimatta se, mitä eläimiä klinikalla hoidetaan, ei riipu ensisijaisesti eläimen…

Kysytty

Onko niin, että pieneläinklinikka-sanan pienuuteen viittaavasta etuliitteestä huolimatta se, mitä eläimiä klinikalla hoidetaan, ei riipu ensisijaisesti eläimen koosta vaan siihen, millainen suhde eläimellä on ihmiseen? Hoidetaan nimenomaan lemmikkieläimiä, paitsi pikkujyrsijöitä myös koiria ja suuriakin koiria, mutta hevosta ei pieneläinklinikalla hoideta, koska se on hyötyeläin? Entä missä hevosia hoidetaan?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirjan mukaan (https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/pienel%C3%A4inklinikka?source=…) pieneläinklinikka on "pieneläinten, vars. lemmikkieläinten poliklinikka". Hevosia hoitavat ne eläinlääkärit, jotka eivät rajaa palveluitaan pieneläimiin, kuten kunnaneläinlääkärit. Yliopistollinen hevossairaala toimii Helsingin Viikissä Yliopistollisen eläinsairaalan yhteydessä. Lisätietoa: https://www.helsinki.fi/fi/yliopistollinen-elainsairaala/hevoset.

Lisätietoa eläinlääkärin ammatista löytyy esimerkiksi Suomen Eläinlääkäriliiton verkkosivuilta osoitteesta https://www.sell.fi/elainlaakarin-ammatti.

0 ääntä

Kommentit

pieneläimellä viitataan eläinlääketieteessä yleisesti (kodeissa pidettäviin) lemmikkieläimiin, suureläimiksi lasketaan tuotantoeläimet (joihin myös hevonen kuuluu). Karkeasti jaotellen: kodeissa elävät eläimet ovat pieneläimiä (kissat, koirat, jyrsijät, ym.) ja eläinsuojissa elävät eläimet ovat suureläimiä (märehtijät, siat, hevoset, kamelieläimet ym.). Isokokoinenkin koira on siis pieneläin.

Entä luonnoneläinten hoito? Onko eläinlääkäreitä, joiden työhön kuuluu sekin?