Onko netissä olemassa palvelua, joka suosittelisi saman tapaisia kirjoja? Haluaisin nimittäin lukea mukavia ehkä hauskojakin kirjoja lapsiperhearjesta…

Kysytty

Onko netissä olemassa palvelua, joka suosittelisi saman tapaisia kirjoja? Haluaisin nimittäin lukea mukavia ehkä hauskojakin kirjoja lapsiperhearjesta. Yösyöttö-sarjasta tykkäsin kovasti, osaisitko suositella muita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjailijatason suosituksia voi saada tekoälyyn perustuvalta kirjallisuuden suosittelusivustolta. Se tarjoaa Eve Hietamiehen vastineeksi Anna-Leena Härköstä. https://www.literature-map.com/

Tampereen kirjaston maksuttomassa Mitä lukisin? -verkkopalvelussa saa kirjaston lukuoppailta sähköpostitse toiveiden mukaan räätälöityjä lukuvinkkejä.
https://www.tampere.fi/kirjastot/asiakkaana-kirjastossa/mita-lukisin-lukuvinkkeja-kirjastosta

Kannattaa katsoa kirjaston tietokannasta millä asiasanoilla itselleen mieluisa kirja on kuvailtu. Yösyöttö-kirjaa kuvaillaan mm. asiasanoilla isyys, vauvaperheet ja yksinhuoltajat. Kirjastojen kirjallisuusverkkopalvelusta https://www.kirjasampo.fi sekä kirjaston omasta tietokannasta näillä asiasanoilla hakeminen tuo esimerkiksi seuraavia kirjoja:

Vartiainen, Petri. Isäasentoja (kolmilapsisen perheen ei aina helposta arjesta ja isän roolista siinä)
Hornby, Nick. Poika (tässä lapseton poikamies ystävystyy yksinhuoltajaäidin poikaan ja elämä mullistuu)
Taatila, Hippo. Isipappablues
Jokinen, Juho. Kaikella rakkaudella : päiväkirjaromaani
Ärlemalm, David. Varjot silmien alla (yksinhuoltajaisällä huumetausta mutta tekee isänä parhaansa)
Malmquist, Tom.  Joka hetki olemme yhä elossa (nuori isä jää leskeksi)
Binchy, Maeve. Koko kadun kasvatti (lämminhenkinen kirja siitä, miten koko kylä auttaa siihen asti huoletonta elämää viettänyttä yksinhuoltajaisää kasvattamaan lastaan)
Lähde, Petja. Poika (samalla sekä hellyttävä että synkkä kuvaus miehen pelosta menettää huoltajuus)
Leppänen, Aino. Positiivinen yllätys (nuoren naisen näkökulmasta)
Sallinen-Pentikäinen, Karoliina. #vauvavuosi : romaani (tässä molemmat vanhemmat)
Romppainen, Katariina. Mustikkasoppa (tässä ollaan vasta vauvakuumetasolla)