Onko nämä figuurit Kupittaan savea, vai mitä?

Kysytty

Onko nämä figuurit Kupittaan savea, vai mitä?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjaan kaiverrettujen nimikirjainten vuoksi arvelen, että eläinfiguurit voisivat olla Svante Turusen suunnittelemia. Hän ei koskaan työskennellyt Kupittaan Savelle. Turunen oli itseoppinut keraamikko, joka perusti vuonna 1948 toiminimen T:mi Svante Turunen. Hänen koriste-esineistään tunnetuimpia ovat bambihahmot.

Turusen eläinhahmot sekoitetaan usein Kupittaan Savelle samankaltaisia figuureja suunnitelleen Anja Salonen-Rantasen tuotantoon. Kupittaan Savi valmisti useiden suunnittelijoiden eläinfiguureja. Niiden suunnittelun aloitti Kerttu Suvanto-Vaajakallio. Hänen lisäkseen suunnittelijoina olivat ainakin Valentina Modig , Pentti Joronen ja Anja Salonen-Rantanen.

Svante Turusesta ja hänen tuotannostaan voit lukea lisää sivulta http://www.svanteturunen.info/

Lähteenä on käytetty myös kirjaa Tuula Salakari ja Harri Kalha: Keräilijän aarteet : Kupittaan Savi (WSOY 2011)