Onko mitään merkitystä sillä, että aloitetaanko tyhjän astianpesukoneen täyttäminen likaisilla astioilla, astiakorien taka- vai etuosasta?

Kysytty

Onko mitään merkitystä sillä, että aloitetaanko tyhjän astianpesukoneen täyttäminen likaisilla astioilla, astiakorien taka- vai etuosasta. Siis täytetäänkö ensin takaosa ja edetään sitten etuosaan vai toisinpäin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Astianpesukoneen täyttämisen aloittaminen edestä tai takaa liittyy ennen kaikkea henkilökohtaisiin mieltymyksiin ja tottumuksiin. Pesutulokseen sillä ei tiettävästi ole vaikutusta.

Toisaalta kun useampi henkilö käyttää ja täyttää samaa tiskikonetta, voivat erilaiset tavat aiheuttaa ristiriitoja. Tällä perusteella täyttämisjärjestyksellä on merkitystä. Joillekin järjestelmällisyys on tärkeämpää kuin toisille. Toinen haluaa edetä systemaattisesti esimerkiksi takaosasta lähtien, kun taas toinen asettaa astiansa lähimpään vapaaseen paikkaan.

Lisäksi astianpesukoneiden korien muotoilu vaikuttaa siihen, miten konetta kannattaa täyttää. Tiskikoneen käyttöohjeesta voi saada tähän ohjeistusta.

Työtehoseuran tiedote antaa yleisiä ohjeita koneen täyttämiseen, esim. likaiset ja painavat astiat alakoriin. Tiedotteessa ei oteta kantaa siihen, mistä täyttäminen aloitetaan (Tarja Marjomaa: Kodinkoneiden käyttö ja huolto. TTS tutkimuksen tiedote. Kodin toiminnallisuus, teknologia ja palvelut: 2010, 2, 649.)

Yleisiä ohjeita astianpesukoneen käyttöön esim. Marttaliiton sivuilta: https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/kodinkoneet/astianpesukone/

Myös konetiskiaineen valmistajat antavat ohjeita koneen täyttöön: http://www.finishinfo.fi/news-and-offers/astianpesu-artikkelit/vinkit-ja-vihjeet/tehokkain-tapa-taeyttaeae-astianpesukone/

Birminghamin yliopiston tutkimuksessa on esitetty, että lautaset tulisi asettaa koriin ympyrän muotoon sen mukaan, mitä niiltä on syöty: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2910360/The-science-loading-DISHWASHER-Study-reveals-exactly-pack-crockery-avoid-post-dinner-rows.html