Onko mitään ainetta millä voisi siististi poistaa poistokirjan kantaosasta kirjaston aakkostustunnukset. Näyttävät palauttamattomilta hyllyssä.

Kysytty

Onko mitään ainetta millä voisi siististi poistaa poistokirjan kantaosasta kirjaston aakkostustunnukset. Näyttävät palauttamattomilta hyllyssä.

Vastaus

Vastattu

Tarkoitat varmaankin kirjojen selässä olevia signumeita. Niitä on eri kirjastoissa ja eri aikoina käytetty hyvinkin erilaisia, ja riippuu ihan tapauksesta, miten helppoa tai vaikeaa niiden irrottaminen on. Kaikkein vaikeinta se tietysti on, jos signumtarra on kirjan kansimuovin alla.

Nykyisin käytössä olevat signumit irtoavat yleensä siististi ja jälkiä jättämättä, kun vetää ne irti varovasti nurkasta alkaen. Jos irti vedetty tarra jättää jäljen tai jos esim. paperinen tarra-aines ei suostu irtoamaan ilman liuotinta, voit kokeilla esimerkiksi seuraavia aineita:

VP Sitrus puhdistusliuotin

3M Cleaner spray

Weicon Label remover