Onko missään tutkittu mitä ravinteita, mineraaleja sekä kemikaaleja voitaisiin erottaa kunnallisen viemärijärjestelmän jätteistä uusiokiertoon?

Kysytty

Onko missään tutkittu mitä ravinteita, mineraaleja sekä kemikaaleja voitaisiin erottaa kunnallisen viemärijärjestelmän jätteistä uusiokiertoon?

Vastaus

Vastattu

Asiaa tutkitaan Suomessakin. Ainakin typpeä ja fosforia kerärään jo jätevesistä talteen. Tällä hetkellä käytössä olevia yhdyskuntajätevesien käsittelytekniikoita ei ole kuitenkaan suunniteltu ravinteiden talteenoton ja kierrätyksen näkökulmasta. Liitän vastaukseen Suomen ympäristökeskuksen artikkalin, johon on linkitetty asiaa koskevia tutkimuksia.
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Vesi/Yhdyskuntajatevesien_ravinteiden_turvall(60262)