Onko missään tutkittu kuolemantuomion poistamisen vaikutuksia törkeän väkivaltarikollisuuden määrään?

Kysytty

Onko missään tutkittu kuolemantuomion poistamisen vaikutuksia törkeän väkivaltarikollisuuden määrään?

Vastaus

Vastattu

Kuolemantuomion erinäisiä vaikutuksia on tutkittu paljon; näitä tutkimuksia löytää runsaasti esimerkiksi Google-scholarista (tässä esimerkkinä tekemäni haku).

Eräs ennen vuotta 1997 tehdyn tutkimuksen tuloksia summaava ja arvioiva artikkeli on: Bailey, W. & Peterson, R. “Murder, Capital Punishment, and Deterrence: A Review of the Literature.” Teoksessa: The Death Penalty in America: Current Controversies. Toim. Hugo Adam Bedau. Oxford: Oxford University Press, 1997. 135-161. Kyseinen artikkeli arvioi myös nimenomaisesti sitä kysymystä, miten kuolemantuomion poistaminen on vaikuttanut erinäisen rikollisuuden määrään.

Kuolemantuomion poistamisen vaikutuksista löytää tietoa myös esimerkiksi sivustolta https://deathpenaltyinfo.org/; kyseessä on mahdollisesti merkittävin kuolemantuomiosta tietoa levittävä non-profit organisaatio, eikä se ole ainakaan suoraan situoutunut mihinkään kantaan koskien kuolemantuomiota.