Onko missään tietoa, kuka mahtaa olla Suomen filmatuin kirjailija? Eli kenen teoksista on tehty eniten elokuva- tai tv-sovituksia.

Kysytty

Onko missään tietoa, kuka mahtaa olla Suomen filmatuin kirjailija? Eli kenen teoksista on tehty eniten elokuva- tai tv-sovituksia.

Vastaus

Vastattu

Kysymykseen on vaikea vastata tyhjentävästi, sillä televisiosovituksista ei löydy kattavaa luetteloa.

Jos puhutaan valkokangassovituksista, vastaus on Mika Waltari. Waltarin tuotantoon perustuu 36 pitkää elokuvaa. Waltarin proosatuotannosta on sovitettu esimerkiksi kaksi ensimmäistä Komisario Palmu -elokuvaa, Vieras mies tuli taloon (kaksi sovitusta 1938 ja 1957) ja Sinuhen Hollywood-filmatisointi The Egyptian (1954). Waltarin näytelmiin perustuvat esimerkiksi Kuriton sukupolvi (kaksi sovitusta 1937 ja 1957), Gabriel, tule takaisin (1951) ja Noita palaa elämään (1952). Waltari kirjoitti myös alkuperäiskäsikirjoituksia, mm. elokuviin Kulkurin valssi (1941) ja myöhäisempiin Palmu-elokuviin.

Waltari-filmatisoinneista tietoa löytyy Kari Uusitalon ja Sakari Toiviaisen tietokirjasta Valkokankaan Waltariana: Mika Waltarin elokuvat (2010).