Onko missään saatavilla listaa uusista Suomessa julkaistuista tietokirjoista?

Kysytty

Onko missään saatavilla listaa uusista Suomessa julkaistuista tietokirjoista? Olen suuri tietokirjojen kuluttaja ja selaan usein kustantamoiden sivuja, Helmetiä ja kirjaston hyllyjä, mutta olisi kätevämpää, jos jostakin löytyisi kattava koonti uutuustietokirjoista.

Vastaus

Vastattu

Kannattaa kokeilla esim. Kansalliskirjaston Finna-hakua. Sieltä löytyy kaikki Suomessa julkaistavat teokset.
Linkki: Haun aloitussivu | Kansalliskirjaston hakupalvelu (finna.fi)
Sinne voit määrittää hakuparametreiksi kielen lisäksi  esim. ilmestymisvuoden (2024-2025), päägenren (tietokirjallisuus), julkaisumuodon (kirja, e-kirja).

Netistä löytyy myös Kulttuuritoimitus-niminen verkkosivusto, jonka ylläpitävät keräävät listoja ilmestyvistä teoksista:
Linkki: Kevät 2024, kotimainen tietokirjallisuus – ainakin nämä 275 teosta julkaistaan - Kulttuuritoimitus (julkaistu 10.1.2024)
Heiltä löytyy myös käännetty tietokirjallisuus-listaus, samoin kaunosta kotimainen että käännetty tuotanto unohtamatta runoutta ja sarjakuvia.