Onko missään pohdittu että ns. pyhä kolminaisuus juontaisi alkujaan maan, veden ja auringon yhteisvaikutuksesta elämän edellytyksiin?

Kysytty

Onko missään pohdittu että ns. pyhä kolminaisuus juontaisi alkujaan maan, veden ja auringon yhteisvaikutuksesta elämän edellytyksiin?

Vastaus

Vastattu

Vaikea tietää, mitä kaikkia asioita ihmiset ovat vuosisatojen aikana pohtineet.  En oikein edes ymmärrä, mitä kysyjä tarkoittaa. Onko kyse siitä, että kulttuuriimme jotenkin kuuluu se, että merkittäviä asioita on aina kolme? Vai onko maan, veden ja auringon yhteisvaikutus kenties pyhän kolminaisuuden metafora.

Jos kysyjää asia kiinnostaa, hän voisi perehtyä kolminaisuusoppiin. Kolminaisuusoppi on kristinuskon peruskäsite. Se erottaa kristinuskon islamista, juutalaisuudesta, Jehovan todistajia ja MAP-kirkosta. Kolminaisuusoppiin on viitteitä Uudessa Testamentissa, mutta lopullisesti se määriteltiin 300-luvulla. Yksinkertaisesti määriteltynä kristinuskossa on yksi jumala, persoonallinen Jumala. Jumalalla on kolme persoonaa, Isä, Poika ja Pyhä Henki.  Käsite ei avaudu ihan helposti.  Joidenkin näkemysten mukaan Pyhä Kolminaisuus voidaan nähdä myös Jumalan metaforana, tapana kuvata jotakin, mitä ei muuten voi kuvata.

Tästäkin palvelusta löytyy muutama asiaa sivuava kysymys.

Mitkä piirteet yhdistävät erilaisia kristillisiä kirkkoja (vastaus 2019)
https://www.kirjastot.fi/kysy/mimmoisia-yhtalaisyyksia-ja-eroavaisuuksia-on?language_content_entity=fi

Onko Jeesus sama vai eri (vastaus 2004)
https://www.kirjastot.fi/kysy/onko-jeesus-sama-vai-eri?language_content_entity=fi

Lähteitä:
Mitä kolminaisuusoppi on ? - Piplia-seura
Kolminaisuusoppi - Suomen evankelis-luterilainen kirkko

Kolminaisuusoppi - Tieteen termipankki
https://www.kotimaa.fi/blogit/isa-poika-pyha-henki-ei-ole-jumalan-nimi/comment-page-1/ Isä, poika ja pyhä henki ei ole Jumalan nimi

Kirjallisuutta:
Hällström, Gunnar af : Johdatus varhaisen kirkon teologiaan. Kirjapaja, 2005
Lewis, C.S. : Tätä on kristinusko. Kirjapaja, 2012.
Spong, John Shelby : Miksi kristinuskon tulee muuttua tai kuolla? Kirjapaja, 2005