Onko missään muualla ollut vastaavan kokoista rakettiasetta käytössä kuin WW2 saksalaisten käyttämä 20 mm raketteja ampuva "Fliegerfaust" jota käytettiin…

Kysytty

Onko missään muualla ollut vastaavan kokoista rakettiasetta käytössä kuin WW2 saksalaisten käyttämä 20 mm raketteja ampuva "Fliegerfaust" jota käytettiin ilmatorjuntaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannettavia, moniputkisia aseita, joilla ammutaan ohjaamattomia raketteja, oli jo rakettiaseiden alkuaikoina. Kiinassa rakennettiin 1000-luvulla kannettavia korimallisia lavetteja, joista ammuttiin nuolia ruutipanoksella. Pienimmät näistä olivat kannettavia, ja niiden laukaisuaukot olivat samaa kokoluokkaa kuin Fliegerfaustin 20 mm:n piiput. Vastaava kannettava rakettiase on esimerkiksi yhdysvaltalainen M202-sinko, jossa on neljä 66 mm:n laukaisuputkea.

Jos puhutaan ilmatorjunta-aseista, Luftfaust / Fliegerfaust oli ilmeisesti ensimmäinen ja viimeinen lajiaan. Aseesta saatu vähäinen kenttäkokemus viittasi siihen, ettei ase ollut kovin tehokas lentokoneiden torjuntaan. Liittoutuneet eivät nähtävästi vaivautuneet kehittämään sotasaaliiksi saatujen aseiden pohjalta vastaavia järjestelmiä. Suihkukoneiden nopeus vei kyllä kehittelemään perinteisen ilmatorjuntatykistön ammuksia nopeampia rakettiammuksia, mutta kehitellyt aseet olivat suurempia kuin yhden ihmisen voimin liikuteltava Fliegerfaust eikä niitä yleensä pidetty onnistuneina. Sen sijaan siirryttiin kehittämään maaliin hakeutuvia ohjuksia. Korean sodan jälkeen alettiin kiinnittää enemmän huomiota matalan korkeuden ilmatorjuntaan, mikä johti ensimmäisten olalta laukaistavien ilmatorjuntaohjusten kehittämiseen.

Lähteet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_rocket_launcher#History

"66-MM Rocket Launcher M202A1"

Fliegerfaust & Luftfaust: Poor man's Flak (YouTube)

Lappi, Ahti. Ilmatorjunta kylmässä sodassa. Ilmatorjuntasäätiö, 2003.