Onko merivesijää suolatonta eli juomakelpoista sulatettuna?

Kysytty

Onko merivesijää suolatonta eli juomakelpoista sulatettuna?

Vastaus

Vastattu

Tähän kysymykseen on vastattu muutama vuosi sitten Kysy.fi-tietopalvelussa:

http://www.kysy.fi/kysymys/jaatynyt-merivesi

"Jään sisällä suolaliuos vaeltaa pääasiassa alaspäin siten, että yläpäässä liuos jäätyy ja alapäässä sulattaa jäätä. Ennen pitkää liuos valuu veteen ja jään suolaisuus vähenee.  Esimerkiksi pari kuukautta vanha Itämeren jää on suolapitoisuuden puolesta juomakelpoista (tosin pahanmakuista). Joskin Itämeren suolapitoisuus on melko alhainen alun perinkin. Vastaava prosessi valtamerillä vaatii pari vuotta."