Onko mahdollista, että kehitysvammaiselle henkilölle annetaan porttikielto kirjastoon siksi, että hän pitää siellä meteliä? Olen kuullut, että näin on ainakin…

Kysytty

Onko mahdollista, että kehitysvammaiselle henkilölle annetaan porttikielto kirjastoon siksi, että hän pitää siellä meteliä? Olen kuullut, että näin on ainakin eräälle kehitysvammaiselle miehelle käynyt, koska hän nauroi liian lujaa lukiessaan sarjakuvalehtiä kirjastossa. Mielestäni lapsillekin pitäisi antaa porttikielto kirjastoon, koska hekin pitävät metelöivät ja häiriköivät usein kirjastossa, huutavat, juoksentelevat, nauravat kovaan ääneen, valtaavat kirjaston tietokoneet tuntikausiksi eivätkä päästä niille aikuisia vaan vain kiroilevat jos joku pyytää päästä omalla vuorollaan koneelle jne. Näin tapahtuu usein ainakin omassa lähikirjastossani.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käyttökielto on kaiken kaikkiaan varsin ongelmallinen asia. Kirjastoissa tähän turvaudutaan verrattain harvoin. Tavallisimmat syyt ovat ilkivalta tai toisten asiakkaiden ahdistelu.

Käyttökieltoja ja niiden soveltamista kirjastoissa tutkineen Päivi Savinaisen mukaan suurin ongelma on se, ettei käyttökielloilla ole lainsäädännön tukea: Kirjastolaissa ei määritellä eikä mainita käyttökieltoa rangaistuksena, joten kirjastoilla ei ole oikeuksia antaa käyttösäännöissään sitä koskevia määräyksiä. Koska kaikille pitäisi kuitenkin taata tasapuolinen oikeus kirjastonkäyttöön, käyttökielto on kaikkea muuta kuin yksinkertainen ratkaisu. Sitä paitsi, mielipiteet käyttökieltorangaistuksen hyödyllisyydestä vaihtelevat. Lisäksi käyttökiellon toteutumista on pidetty vaikeasti valvottavana.

Yhtenäisten linjausten puuttuessa kukin kirjasto tekee käyttökieltoja koskevat ratkaisunsa itsenäisesti. Se, mikä on mahdollista tai mahdotonta, voi vaihdella tuntuvastikin eri kirjastojen kesken. On hyvä muistaa sekin, ettei käyttökielloista tai niiden perusteista yleensä anneta tietoja ulkopuolisille. Sen tähden toisen käden lähteistä peräisin olevat kuvaukset yksittäisten kirjastonkäyttäjien mahdollisesti saamista käyttökielloista ja niiden syistä ovat mitä todennäköisimmin pelkkiä kuulopuheita tai osatotuuksia.

Lähteet:
Päivi Savinainen, Määräaikainen käyttökielto yleisen kirjaston käyttösäännöissä ja kirjastotoiminnassa. Itä-Suomen yliopisto, 2010
Petri Tonteri, Porttikielto kirjastoon?. Kirjastolehti 2/2011