Onko magneetin vetovoimaa mahdollista estää tai edes heikentää millään väliin asetettavalla kappaleella? Entä työntövoimaa toiseen samannapaiseen magneettiin?

Kysytty

Onko magneetin vetovoimaa mahdollista estää tai edes heikentää millään väliin asetettavalla kappaleella? Entä työntövoimaa toiseen samannapaiseen magneettiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Magnetoituvia aineita ovat mm. rauta, nikkeli ja koboltti, joita kutsutaan ferromagneettisiksi. Heikommin magnetoituvia aineita ovat paramagneettiset aineet, kuten mm. alumiini ja platina. Diamagneettiset aineet pyrkivät magneetin läheisyydestä pois. Niitä ovat mm. sinkki, lyijy, hiili, hopea ja kupari. Kuumennettaessa ferromagneettiset aineet muuttuvat paramagneettisiksi. Samannapaiset magneetit hylkivät toisiaan.

Lähteenä on käytetty Galilei 7 : sähkömagnetismi sekä
http://www.edu.fi/julkaisut/iloailmioista.pdf

9 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hyvin alustettu, mutta yhteenveto tai vastaus puuttuu.