Onko lumikenkäilystä tehty mitään tutkimuksia? Esim. opinnäytetöitä? Kiitos.

Kysytty

Onko lumikenkäilystä tehty mitään tutkimuksia? Esim. opinnäytetöitä? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista löytyvä lumikenkäilyä käsittelevä aineisto on lähinnä lumikenkäilyä liikuntamuotona esittelevää, kuten esim. Mika Kalakosken Lumikengät - polku talviseen luontoon -teos.

Yliopistojen yhteistietokanta Lindan kautta löytyy joitakin tutkimuksiakin esim. Pekka Mäkisen Lumikenkien käytön vaikutus hakkuutyön ajanmenekkiin ja kuormittavuuteen (1990) ja Toivo Vuorelan Suomalaisten lumikengistä ja suosuksista (1900). Tutkimukset käsittelevät lähinnä lumikenkien käyttöä metsätöissä. Teokset ovat Helsingin yliopiston kokoelmissa.

Lehtiartikkeleita aiheesta löytyy artikkelitietokantojen Aleksi (26 viitettä) ja Arto (38 viitettä) kautta. Artikkeleita tutkimatta on vaikea sanoa, voiko niitä pitää tutkimuksina. Ne lähinnä esittelevät uutta talviliikuntalajia tai käsittelevät lumikenkiä metsätyön helpottajana. Niin Lindaa, Aleksia kuin Artoakin voi tulla käyttämään Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteisiin tai pyytää virkailijaa tekemään haun.

Kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä Suomen Lumikenkäilijät ry:hyn, jonka internetosoite on http://www.suomenlatu.fi/suomenlumikenkailijat/