Onko länsinaapurissa kirjastokaistaa vastaavaa palvelua?

Kysytty

Onko länsinaapurissa kirjastokaistaa vastaavaa palvelua?

Vastaus

Vastattu

Kysyin tätä Kirjastokaistalta, sieltä vastattiin näin:

Ruotsissa ei ole meidän tietojemme mukaan Kirjastokaistan kaltaista valtakunnallista toimijaa. Kirjastokaista tuottaa osana Kirjastot.fi-kokonaisuutta videoita ja podcasteja kirjallisuudesta ja kirjailijoista sekä kirjastoista ja niiden palveluista. Kirjastokaista osallistuu ohjelmillaan lukemisen edistämiseen sekä kirjastojen palveluiden ja ajankohtaisten teemojen esittelyyn, viestintään ja markkinointiin. Lisäksi Kirjastokaista toimii koulutuskanavana mm. kirjastoammattilaisille, alan opiskelijoille ja opettajille.

Useat kirjastot tuottavat toki Ruotsissakin videoita, mutta ne ovat tyypillisesti paikallisia tapahtumataltiointeja ja kirjavinkkauksia. Suomen Kansalliskirjastoa vastaava Kungliga biblioteket tuottaa puolestaan lähinnä alan koulutusvideoita.

Esimerkkejä video- ja audiotuotannosta Ruotsissa:
YouTube: Kungliga biblioteket
Vimeo: Svensk biblioteksförening
SoundCloud: Stockholms stadsbibliotek

Lisätietoja Kirjastokaistasta:
Kirjastokaista
Usein kysytyt kysymykset