Onko lainattavaa norjaksi, esimerkiksi norjankielisiä klassikkokirjoja?

Kysytty

Onko lainattavaa norjaksi, esimerkiksi norjankielisiä klassikkokirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastoissa on pienet valikoimat norjankielistä kirjallisuutta. Helsingissä norjankielisiä kirjoja on lähinnä Pasilassa. Muiden Helmet-kirjastojen kokoelmia voi tietenkin myös lainata ja varata. Helsingin aikuisten kokoelmassa on paljon suomesta norjaan käännettyä kirjallisuutta ja Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinto -ehdokkaita.
Norjankieliset kirjat saa helpoiten esille, kun valitset Helmet-hausta Tarkennettu haku -hakuruudun.  Laita hakusanaruutuun *, kieli NORJA, aineisto KIRJA ja kokoelma KAUNOKIRJAT (näin rajaat esimerkiksi sanakirjat ja kielten oppikirjat hakujoukoukon ulkopuolelle). Klikkaat HAE. Saatua hakujoukkoa voit vielä rajata aikuisten aineistoon, jos haluat. Löytämiäsi kirjoja voit varata ja tilata haluamaasi kirjastoon.
https://haku.helmet.fi/iii/encore/home?lang=fin&suite=cobalt&advancedSearch=true&searchString=

Jos asia on ajankohtainen vielä elokuussa, muistutan sinua myös Pohjoismaisen kulttuuripisteen erikoiskirjastosta, joka on Helsingin Kaisaniemessä. Kirjasto tarjoaa luettavaa kaikilla pohjoismaisilla kielillä ja sinne voi kuka tahansa saada kirjastokortin. Kirjasto on kesäloman ajan suljettuna ja avaa ovensa taas 7. elokuuta.

https://www.nordiskkulturkontakt.org/fi/kirjasto/