Onko laillista ottaa valokuva puhelimella kirjaston lainakirjan tekstistä sivun verran ja julkaista sosiaaliseen mediaan julkiseen näkyvyyteen? Lisäksi olla…

Kysytty

Onko laillista ottaa valokuva puhelimella kirjaston lainakirjan tekstistä sivun verran ja julkaista sosiaaliseen mediaan julkiseen näkyvyyteen?

Lisäksi olla mainitsematta teoksen nimeä ja tekijää tai mitään. Kyseessä on suomennettu painos.

Suomennettu painos on julkastu ensimmäisen kerran 52 vuotta sitten.

Tämä painos, mistä kuva otettu on 3 vuotta vanha.

Alkuperäinen on englanniksi ja teksti on julkasuajankohdaltaan 93 vuotta vanha. Alkuperäisen kirjoittajan kuolemasta 74 vuotta.

Vastaus

Vastattu

Kaikki teoksen määrittelyn täyttävän tekstin julkaiseminen on tekijänoikeuden alaista. Tekijänoikeudet koskevat myös kääntäjiä. Tekijänoikeuden suoja on voimassa tekijän elinajan ja 70 vuotta kuoleman jälkeen. Tekijänoikeuden ABC on kompakti esite tekijänoikeudesta, https://kopiraittila.fi/wp-content/uploads/2019/01/ABC-FIN-WWW.pdf. Tekijänoikeuskysymyksiä voi esittää Tekijänoikeus.fi-sivustolla, https://tekijanoikeus.fi/lomakkeet/etko-loyda-etsimaasi/.