Onko laillista etsiä internetistä laittomia sivuja, joiden osoitteet antaa sitten poliisille? Eli siis tuollainen etisimistoiminta. Tai entä jos toimii itse ja…

Kysytty

Onko laillista etsiä internetistä laittomia sivuja, joiden osoitteet antaa sitten poliisille? Eli siis tuollainen etisimistoiminta. Tai entä jos toimii itse ja lähettää suoraan sivujen palveluntarjoajalle valituksen sivuista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetiin liittyvästä lainsäädännöstä kertovia teoksia voit hakea pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen aineistotietokanta Helmetistä http://www.helmet.fi sanahakua käyttäen antamalla hakusanoiksi internet lainsäädäntö. Näin saat viitteiksi mm. teokset Rahnasto, Ilkka: Internet-oikeuden perusteet, Helsinki : Lakimiesliiton kustannus, 2002, ja Wirzenius, Arno: Vastuu laittomasta sisällöstä verkkoviestinnässä, Helsinki : Liikenneministeriö, Edita, jakaja, 2000. Teoksia on useissa pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa, saatavuustiedot voit tarkistaa aineistotietokannasta. Sisäasiainministeriö on julkaissut teoksen Internetissä julkaistavan rikollisen materiaalin rajoittamista selvittäneen työryhmän raportti, Helsinki : Sisäasiainministeriö, 2003 (kuuluu sarjaan Poliisiosaston julkaisuja), ISSN 1236-049X ; 2/2003. Raportti on luettavissa sisäasiainministeriön nettisivulla http://www.intermin.fi (valitse julkaisut ja anna pikahaku-laatikkoon raportin nimen alkuosa).