Onko lähdetietoja: Sodan jälkeen USA:sta tuli väestölle jaettavaksi mm. vaatteita ja hygieniatarvikkeita. Avustusten sisältö, jakelukanavat, vastaanotto.

Kysytty

Onko lähdetietoja: Sodan jälkeen USA:sta tuli väestölle jaettavaksi mm. vaatteita ja hygieniatarvikkeita. Avustusten sisältö, jakelukanavat, vastaanotto.

Vastaus

Vastattu

Raisa Lardotin kirjassa "Ripaskalinnut" ( Wsoy 5. laajennettu painos 1989) on kuvaus mitä ja miten

monilapsinen Vepsästä Suomeen evakuoitu äiti lapsineen sai paketin Sveitsistä Suomen Huollon välityksellä.

Paketti sisälsi muhvin korkokengät, operettivaatteita ja balettipuvun. Amerikasta tullut paketti sisälsi hammaspulveria, joka oli käyttökelvotonta, koska koko perheellä kellään ei ollut hammasharjaa. Lisäksi paketti sisälsi lasikuulia.

Kotilieden kummikerhosta kertovassa kirjassa kerrotaan miten amerikansuomalaiset lähettivät Suomeen kahvia, jota myytiin suurella voitolla. Rahoilla kummikerho hankki vaatteita ja kenkiä ja joulumuistamisia rajaseudun lapsille. Lisäksi amerikansuomalaiset lähettivät korkealaatuisia kankaita ja villalankaa, josta kerholaiset tekivät vaatetusta puutteenalaisille.

Katila, Seija : Pieni ihme paketissa