Onko kuohuviinilasin jalan korkeudella merkitystä juhlatilaisuuksissa? Eli voinko tyynen rauhallisesti ostaa lasit, joiden jalan korkeus on vain muutaman…

Kysytty

Onko kuohuviinilasin jalan korkeudella merkitystä juhlatilaisuuksissa? Eli voinko tyynen rauhallisesti ostaa lasit, joiden jalan korkeus on vain muutaman sentin ja tarjota niistä tervetulijaismaljan 50 v. synttäreillä?
Kiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esim. kirjassa "Nyt on juhlan aika : Juhlanjärjestäjän käsikirja", Valitut Palat, 1998, määritellään samppanjalasit joko kapeiksi ja korkeiksi tai laakeiksi, maljamaisiksi laseiksi, joissa on korkea jalka. Saman kirjan mukaan tärkeätä on se, että laseissa on jalka, josta pidetään kiinni lasia kohotettaessa ja juotaessa. Edelleen siinä sanotaan, että hyvin korkeajalkaiset kuohuviini- / samppanjalasit ovat juhlavan näköisiä, mutta epäkäytännöllisiä. Niitä ei voi pestä astianpesukoneessa ja käsinpesukin on tehtävä erityisen varovasti. Toisin sanoen sinun ei todellakaan tarvitse hankkia yltiökorkeajalkaisia laseja, vaan matalampikin jalka riittää, kunhan siitä voi pitää kunnolla kiinni.