Onko kunnan- ja kaupunginkirjastoilla ympäri Suomen yleisiä, yhteisiä kirjaston käyttösääntöjä vai onko niissa paljon vaihtelua ja millaisissa asioissa…

Kysytty

Hei,

Onko kunnan- ja kaupunginkirjastoilla ympäri Suomen yleisiä, yhteisiä kirjaston käyttösääntöjä vai onko niissa paljon vaihtelua ja millaisissa asioissa käyttösäännöt voisivat olla erilaisia? Esimerkiksi lainausaikojen suhteen, maksujen suhteen, kirjastokortin hankkimiseen liityviä asioita jne.
Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään yleisiä, kaikkia Suomen kirjastoja koskevia käyttösääntöjä ei ole olemassa. Kukin kirjasto tai kirjastokimppa määrittelee esimerkiksi aineistonsa laina-ajat ja huomautusmaksujen suuruudet itse parhaaksi katsomallaan tavalla. Kunkin kirjaston tai kirjastokimpan käyttösäännöt selviävät joko kyseisen kirjaston nettisivuilta tai suoraan kirjastosta kysymällä.