Onko kukaan Suomen presidenteistä osannut venäjän kieltä?

Kysytty

Onko kukaan Suomen presidenteistä osannut venäjän kieltä?

Vastaus

Vastattu

Ilta-Sanomissa vuonna 2017 julkaistussa uutisessa on haastateltu silloista Aleksanteri-instituutin johtajaa, jonka mukaan Suomen presidenteistä vain Juho Kusti Paasikivi ja Mauno Koivisto ovat osanneet venäjän kieltä hyvin.

Paasikivi-Seuran sivuilta löytyvässä artikkelissa on runsaasti tietoa Paasikiven venäjän kielen taidosta ja opiskelusta. Ylen Elävästä arkistosta löytyy vuonna 1988 valmistunut Mauno Koiviston henkilökuva, jossa merkittävä osa haastattelusta käydään venäjäksi.

Ilta-Sanomien uutisesta selviää myös, että Suomen presidenteistä Sauli Niinistö on opiskellut venäjää, mutta venäjänkielinen keskustelu rajoittui lähinnä normaalikohteliaisuuksiin.

Presidentti käyttää apunaan tulkkia, kun keskustelukumppanin kanssa ei ole yhteistä kieltä.

Lähteet:

Koivisto puhui venäläisten mielestä liian hyvää venäjää – tällainen on presidenttiehdokkaiden kielitaito – Ilta-Sanomat

Mauno Koivistolle Venäjä avautui myös kielen kautta – Ylen Elävä arkisto

Nuori Paasikivi venäjää ja venäläisyyttä oppimassa Novgorodissa vuonna 1891 – Paasikivi-Seura

2 ääntä

Kommentit

Mannerheim?