Onko Kristiyhteisö yleisesti tunnustettu kristillinen yhteisö vai Jehovan todistajien ja mormonien tapaan kristillisvaikutteinen yhteisö, jota ei yleensä…

Kysytty

Onko Kristiyhteisö yleisesti tunnustettu kristillinen yhteisö vai Jehovan todistajien ja mormonien tapaan kristillisvaikutteinen yhteisö, jota ei yleensä lasketa kristillisten yhteisöjen joukkoon?

Vastaus

Vastattu

Kristiyhteisö on syntynyt Rudolf Steinerin (1861-1925) oppien pohjalle. Steinerin kristologia ei ollut puhdasoppista, eivätkä kristilliset kirkot hyväksyneet sitä. Joukko luterilaisia pappeja perusti  vuonna 1922 Kristiyhteisön (Die Christengemeinschaft), joka ilmentää Steinerin kristillistä teologiaa. Monet kristilliset suuntaukset eivät ole tunnustaneet tai eivät ole ottaneet kantaa Kristiyhteisöstä kristillisenä uskontokuntana. Kristiyhteisö ei ole Suomen ekumeenisen neuvoston eikä Kirkkojen maailmanneuvoston jäsen.

Lähteet:
Uusien uskontojen käsikirja, Kirjapaja 2006

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristiyhteis%C3%B6

https://kristiyhteiso.fi/tutustu-kristiyhteisoon/yleista/

4 ääntä

Kommentit

Kristiyhteisö ei voi olla ekumeenisen neuvoston jäsen, koska se ei voi sitoutua määritelmään Kristuksesta tai kolminaisuudesta sellaisena, kuin ne esiintyvät Raamatussa ja varsinkin Uudessa testamentissa. Taustalla on ajatus kehityksestä ja jatkuvasta muutoksesta, tosin hitaasta. Kehitysajatus ei toteudu ainoastaan maan päällä aineellisessa maailmassa, vaan myös aineettomasta hengen maailmassa. Siis Jumalakin sisältää kehityksen, joka ei suoraan näy vanhoissa pyhissä kirjoituksissa.