Onko kirjojen yhteydessä Helmetissä oleva vuosi kirjan 1. suomennetun painoksen vuosi? Kun esim. haen Hermann Hessen Muuan nuoruus-kirjaa, niin minkä vuosi se…

Kysytty

Onko kirjojen yhteydessä Helmetissä oleva vuosi kirjan 1. suomennetun painoksen vuosi? Kun esim. haen Hermann Hessen Muuan nuoruus-kirjaa, niin minkä vuosi se 1978 siinä yhteydessä on? Voisinko saada ensimmäisen suomennoksen ensimmäisen painoksen ilmestymisvuodet näille kirjoille: Hermann Hesse: Muuan nuoruus, Siegfried Lentz: Kiusattu, Jan Guillou: Pahuus ja Philip Ridley: Demonit.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aineistotietokanta Helmetissä näkyvä kirjan painovuosi on niiden kirjojen painovuosi, jotka kirjastoissa ovat. Se ei siis välttämättä ole ensimmäinen. Joskus kirjastossa ei ole ensimmäistä painosta, joskus painoksia on useampiakin. Jos kirjan painos ei ole ensimmäinen, se useimmiten näkyy mainintana (esim. 2. p.), mutta vanhimpien kirjojen tiedoista tämä maininta voi puuttua.

Suomen kansallisbibliografia Fennicasta löytyvät tiedot kaikesta Suomessa julkaistusta. Se on vapaasti internetin kautta käytettävissä osoitteessa http://fennica.linneanet.fi/

Fennican mukaan suomennosten ensimmäiset painokset ovat seuraavat:
-Hermann Hesse, Muuan nuoruus 1978
-Siegfried Lentz, Kiusattu 2001
-Jan Guillou, Pahuus 1996
-Philip Ridley, Demonit 1993