Onko kirjoja tai julkaisuja kotouttamisesta yhteiskunnassa? Tähän asti se on tapahtunut valtaosin yhteiskunnan eli valtion / kuntien / ministeriöiden kautta…

Kysytty

Onko kirjoja tai julkaisuja kotouttamisesta yhteiskunnassa? Tähän asti se on tapahtunut valtaosin yhteiskunnan eli valtion / kuntien / ministeriöiden kautta. He ovat tilanneet palvelut kunnilta ja / tai yrityksiltä. Onko näistä menettelyistä julkaisuja? Entä onko järjestöt / säätiöt / yhdistykset tutkineet ja tehneet kotouttamisesta menettelyohjeita kansalaisille. Kotouttamiseen tulisi aina tilanteen mahdollistaessa ottaa mukaan kansalaiset. Tästä ei ole ainakaan juuri puhuttu. Kotouttaminen organisaatioiden kautta jää kylmäksi tavaksi joka ei johda parhaaseen lopputulokseen kotoutettavan ihmisen eikä yhteiskunnan kannalta. Syynä kansalaiskontaktien vähäisyys kotouttamisessa, jolloin maan tapoihin ja elämään kiinnittyminen jää puutteelliseksi tai viivästyy. Tämä aihe kaipaisi kehittämistä paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoja kotouttamisesta ja erilaisista kotouttamishankkeista on paljon, ja niitä voi hakea kirjastojen tietokannoista esimerkiksi asiasanoilla kotouttaminen ja kotoutuminen. Asiaa käsitteleviä julkaisuja ovat esimerkiksi Saukkonen, Pasi (2020): Suomi omaksi kodiksi : kotouttamispolitiikka ja sen kehittämismahdollisuudet,Gaudeamus ja Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi : kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä (2018), Vastapaino. Esimerkiksi Jyväskylässä maahanmuuttajien kotoutumista ja kohtaamista tukee Monikulttuurikeskus Gloria (https://www.gloriajkl.fi/).