Onko kirjoja, missä kerrottaisiin entisistä Kansallisteatterin näyttelijöistä, esim. matrikkelia, jossa olisi henkilötietoja ja näytelmiä, joissa ovat…

Kysytty

Onko kirjoja, missä kerrottaisiin entisistä Kansallisteatterin näyttelijöistä, esim. matrikkelia, jossa olisi henkilötietoja ja näytelmiä, joissa ovat esiintyneet. Kysymys koskee vain Kalle Rounia (ent. Roos). On syntynyt 1873 ja muuttanut Nokialta Helsinkiin ja on ollut Kansallisteatterin näyttelijä ja esiintynyt vanhoissa suomalaisissa elokuvissakin

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalle Rounista löytyy matrikkelitiedot kirjasta Teatterin maailma / toim. Verneri Veistäjä, 1950, s. 222. Siinä on lueteltu kiinnitykset ja joitakin roolisuorituksia. Matrikkelitietojen mukaan Rouni on toiminut useita vuosia Helsingin Kansanteatterissa. Helsingin Kansanteatterista on Pirkko Kosken laatima kaksiosainen historiikki "Kansanteatteri 1-2", jonka hakemistossa Kalle Rouni mainitaan useita kertoja. Suomen kansallisteatterin historiasta sen sijaan ei löytynyt mainintoja Rounista, eikä matrikkelitiedoissa ilmennyt, että hän olisi ollut sinne kiinnitetty. Tosin tiedot loppuvat vuoteen 1950.