Onko kirjastovirkailijan työ aina vuorotyötä ja sisältyykö siihen aina viikonloppuvuoroja? Mistä mihin työvuorot suunnilleen kestävät arkisin ja…

Kysytty

Onko kirjastovirkailijan työ aina vuorotyötä ja sisältyykö siihen aina viikonloppuvuoroja? Mistä mihin työvuorot suunnilleen kestävät arkisin ja viikonloppuisin?

Vastaus

Vastattu

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Pääasiassa kirjastovirkailijan työhön kuuluu asiakaspalvelua kirjaston aukioloaikoina ja voittopuolisesti se sisältää vuoroja myös viikonloppuisin ja iltaisin. Ilta- ja viikonloppuvuorot sisältävät kirjaston sulkemisen, joten ilta- ja viikonloppuvuorot kestävät hiukan pidempään kuin mitä kirjasto on auki.

Kaikki kirjastot eivät kuitenkaan ole auki viikonloppuisin tai viikonloppuisin kirjastossa ei ole palvelua, aukiolo voidaan hoitaa omatoimikäytöllä. Näin työvuoroja ei ole, ellei niitä tehdä jossain toisessa saman kunnan yksikössä.

Kirjastovirkailijalla voi olla myös erityistehtäviä, joita ei hoideta iltavuoroissa tai viikonlopuissa. Nämä ovat hyvin kirjastokohtaisia ja riippuvat paljon kirjastosta, yleinen vai tieteellinen kirjasto, sekä kunnasta missä kirjasto sijaitsee.

Kirjastovirkailijan työaika esimerkiksi Jyväskylän kaupunginkirjastossa on 7 tuntia ja 15 minuuttia. Jos kirjasto suljetaan klo 20, työaika kestää iltavuorossa klo 20.15 saakka.

Eli vastaus kysymykseesi, kaikki kirjastovirkailijat eivät tee ilta- tai viikonloppuvuoroja. Painotan kuitenkin, että suurin osa tekee molempia.