Onko kirjastokortti aina vain henkilösidonnainen,olen töissä psykiatrisessa asumisyksikössä ja mietin että voiko kortin saada yksikkökohtaisesti? Tietysti…

Kysytty

Hei,onko kirjastokortti aina vain henkilösidonnainen,olen töissä psykiatrisessa asumisyksikössä ja mietin että voiko kortin saada yksikkökohtaisesti? Tietysti kortti olisi henkilökunnan hallussa,ja lainat/palautukset henkilökunnan vastuulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monilla kouluilla, luokilla, asumisyksiköillä yms. on yhteisiä kirjastokortteja eli laitoskortteja. Tekin voitte siis hyvin hankkia sellaisen. Se työntekijä, joka teistä hankkii kirjastokortin, merkitään kirjastorekisteriin takaajaksi. Takaajalla täytyy olla kuvallinen henkilöllisyystodistus mukanaan, kun hän käy kirjastossa hankkimassa kortin. Laitoskortit ovat voimassa vuoden kerrallaan. Kortin voimassaoloaikaa voi kyllä jatkaa, mutta takaajan tiedot sekä osoitetiedot tarkistetaan vuoden välein. Laitoslainoista ei peritä myöhästymismaksuja.  Muuten laitoskorttia voi käyttää aivan kuin henkilökohtaiskirjastokorttiakin. Saatte korttiin liittyvän pin-koodin, jolla voitte varata aineistoa. Korttia voi käyttää kaikissa Helmet-kirjastoissa.