Onko kirjastoissa harkittu sähköistä kirjastokorttia, jonka saaminen ei vaatisi kirjastossa käyntiä?

Kysytty

Onko kirjastoissa harkittu sähköistä kirjastokorttia, jonka saaminen ei vaatisi kirjastossa käyntiä?
Nykyaikana kirjaston käyttösääntöjen allekirjoittamisen voisi varmasti jo hoitaa sähköisestikin, kun henkilöllisyytensä voi monessa muussa, vakavammassakin yhteydessä varmistaa ja dokumentteja allekirjoittaa vahvalla tunnistautumisella. Itselläni esimerkiksi ei ole kirjastokorttia, kun en oikein pääse kirjastoon (asuin vuosia ulkomailla, joskus muinoin kirjastokortti oli minullakin). En siis helposti pääsisi kirjastoon aineistoa lainaamaankaan, eikä ole ketään joka asioisi puolestani, mutta mielelläni käyttäisin netissä olevaa materiaalia.
Se, että vielä nykyaikana pitää tulla fyysisesti paikalle kun muitakin sopimuksen allekirjoitustapoja on, asettaa mielestäni kansalaisia eriarvoiseen asemaan.
Jos sähköinen allekirjoitus on mahdoton ajatus, niin ehkä nettiaineistolle voisi olla oma korttinsa? Sähköistä aineistoa ei kai oikein voi jättää palauttamatta tai vahingoittaakaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin Helmet-kirjastoissa kirjastokäyntiä tarvitaan juuri henkilöllisyyden vahvistamiseksi. Periaatteessa sen voisi toki tehdä sähköisen tunnistautumisen kautta, mutta kirjastojärjestelmämme ei tue sellaista, eikä meillä ole muutenkaan käytössä mitään järjestelmää, jonka kautta sähköisen tunnistautumisen voisi tehdä.

Koko Suomen kirjastojen yhteinen e-kirjapalvelu on suunnitteilla, siihen liitytään vahvan tunnistautumisen avulla. Käyttöaineiston saa, jos oma kunta on liittynyt palveluun.

Voit halutessasi laittaa asiasta palautetta Helmet-kirjastoille osoitteessa https://www.helmet.fi/fi-FI/Palaute(3938) tai jollekin muulle kirjastolle.

0 ääntä

Kommentit

Taitaa olla kirjaston (koko kijastolaitoksen) rahoituksesta kiinni. No, jahka tuo sähköisen aineiston tarjonnan uudistus tapahtuu, niin siinähän varmaankin samalla joudutaan painimaan myöskin sähköisen tunnistuksen kanssa. Toivottavasti se ratkeaa sitä kautta, mutta silloinkin toki vain Suomessa asuville.