Onko Kesälahden alueesta kirjoitettu muuta historiallista teosta kuin kirkkohistoriasta? Kaipaisin tietoa Kesälahden historiasta 1800- ja 1900-luvuilla, esim…

Kysytty

Hei

Onko Kesälahden alueesta kirjoitettu muuta historiallista teosta kuin kirkkohistoriasta? Kaipaisin tietoa Kesälahden historiasta 1800- ja 1900-luvuilla, esim. minkä nimisiä tiloja oli missä päin, sodissa kaatuneet, kesälahtelaista elämänmenoa ja ihmisiä.

Olen lukenut lähialueen paikallishistoriaa kirjasta Tarnalassa ku taivaan pankolla (Erkki Paakkinen), joka oli todella hyvä kurkistus paikallishistoriaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Kesälahdesta on aika runsaastikin paikallishistoriallista kirjoja. Tässä lista sen kummemmin erittelemättä. Toivottavasti näistä löytyy kaipaamaasi tietoa.

Paajanen, Kyllikki. Kesälahti 350 Vuotta: 1632-1982. [Kesälahti]: [Kesälahden pitäjän ja seurakunnan 350-vuotisjuhlatoimikunta], 1982.

Kotimäen kirja. Kotiseutumme Kesälahti. [Lahti]: Kotimäen kirja, 2007.

Paajanen, Kyllikki, ja Unto Muje. Kesälahden Kotiseutulukemisto. [Kesälahti]: Kesälahden kunta, 1991.

Saloheimo, Veijo. Kesälahti Vanhan Venäjän Ja Ruotsin Vallan Aikana. [Kesälahti]: Kesälahti-Seura, 2019.

Paajanen, Kyllikki, ja Hissu Teppana. Kirjoitettua Ja Kerrottua Kesälahdelta. 3. korj. ja täyd. p. [Kesälahti]: Kesälahti-Seura, 2014..

Tolvanen, Lasse, ja Terttu Tolvanen. Karjalasta Kajahtaa, Helysestä Helähtää: Historiaa, Tarinoita Ja Runoja Helysen Suvun Vaiheista Kesälahdella. [Helsinki]: [Lasse Tolvanen], 2011.

Pöllänen, Tuija, ja Juhani Tahvanainen. Kesälahden Koululaitoksen Historia 1885-1985. [Kesälahti]: Kesälahden kunta, 1985.

Asikainen, Katja, Petri Makkonen, ja Heidi Sormunen. Kyllikki Paajanen - Rakkaudesta Kotiseutuun. [Kesälahti]: [Puruveden-Pyhäjärven koulu], 2005.

Kaskinen, Kirsti. Puruveden Jalokivi Käräjäkallio. [Punkaharju]: Kirsti Kaskinen, 2004.

Karttunen, Toivo J., ja A. Hinkkanen. Keski-Karjala: Kotiseutulukemisto. Keuruu, 1958.

Koponen, Ismo, Seppo Hämäläinen, ja Marjut Anttonen. Perinnealbumi: Pohjois-Karjala 1 : Eno, Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kesälahti, Kiihtelysvaara, Kitee, Kontiolahti, Lieksa, Liperi. Kuopio: Kimy-kustannus, 1982.

Saloheimo, Veijo. Villala Vuosisatain Vaihteloissa 1618 - 1810: Esitelmä Villalan 400-vuotiaasta Rajakylästä. Kesälahti: Villalan koulu, 1995.

Paajanen, Kyllikki, ja Hissu Teppana. Elossa - Kaiken Uhalla: Kotiseutuneuvos Kyllikki Paajasen Perhe Sodan Jaloissa. [Kesälahti]: Kesälahti-Seura, 2024.

Kesälahden kulttuuriseura ja Hissu Teppana. Sottii Aika: Kesälahtelaisia Muistikuvia Vuosisadan Alusta Vuoteen 1944. [Kesälahti]: Kesälahden kulttuuriseura, 1996.

Luukkainen, Keijo. Siltä Varalta: Varustelutöitä Kesälahdella 1940 Ja 1944. [Kesälahti]: Kesälahti-Seura, 2022.

Luostarinen, Esko. Eikä Ole Hautani Täällä. [Helsinki, Leiviskätie 2 E 67]: [E. Luostarinen], 2000.

Luostarinen, Unto, Paavo Kinnunen, Hannes Huohvanainen, ja Toivo Tolonen. Rintamamiesten Asialla. [S.l.]: Rintamamiesveteraanien Pohjois-Karjalan piiriyhdistys, 1987.