Onko kahvi keksitty 1200-luvulla?

Kysytty

Onko kahvi keksitty 1200-luvulla?

Vastaus

Vastattu

Joissain lähteissä kahvin keksiminen on tosiaan ajoitettu 1200-luvulle, mutta juomana kahvista on varmoja mainintoja vasta 1400-luvulta Arabian niemimaalta. Todennäköisesti paahtaminen ja juomana nauttiminen oli keksitty jo aiemmin. Kahvipensasta oli viety sen alkuperämaasta Etiopiasta Jemeniin, jossa pensasta viljeltiin ja sen marjoja paahdettiin ja niistä tehtiin juomaa. Eurooppaan kahvi saapui Turkin kautta 1500-luvulla.

Aiemmin kahvipensaan marjoja pureskeltiin tai muuten syötiin esimerkiksi sekoittamalla jauhettuja marjoja muuhun ruokaan tai rasvaan. Legenda kertoo, että noin vuonna 850 vuohipaimen nimeltä Kaldi ihmetteli vuohiensa käytöstä. Hän huomasi, että vuohet pureskelivat erästä pensasta ja piristyivät. Kasvi oli kahvi. Niin hauska kuin tarina onkin, se tuskin on totta.

Kahvipensasta on siis osattu käyttää pitkän aikaa, mutta aluksi toisella tapaa kuin nykyään.

Kirjallisuutta kahvista löytyy runsaasti, tässä hakutuloksia kirjastojen yhteisestä Finna-tietokannasta aihehaulla kahvi ja historia.

Englanninkielisiä artikkeleita netissä:

britannica.com/topic/history-of-coffee
ncausa.org/About-Coffee/History-of-Coffee
en.wikipedia.org/wiki/History_of_coffee