Onko Jyväskylässä ollut joskus katu nimeltä Jyväskylänkatu?

Kysytty

Onko Jyväskylässä ollut joskus katu nimeltä Jyväskylänkatu?

Vastaus

Vastattu

Jyväskylässä oli Jyväskylänkatu vuodesta 1952 vuoteen 1966.

Ensimmäisen nimensä katu oli saanut jo vuonna 1837, jolloin siitä tuli Rinnekatu (Brinkgatan). Seuraavana vuonna lääninsä nuorimpaan kaupunkiin tutustumassa ollut Vaasan läänin maaherra C. O. Cronstedt muutti sen Stakettikaduksi (Stakettgatan) Harjun reunaan rakennetun säleaidan vuoksi. 1899 kadun nimeksi tuli Harjukatu, joksi sitä oli 1800-luvun loppuvuosina yleisesti kutsuttu jo ennen nimen virallistamista. Vuosina 1910–1952 katu oli jaettu asemakaavassa Harjukaduksi ja Opistokaduksi. Vuodesta 1966 lähtien se on ollut nimeltään Yliopistonkatu (1863 perustetusta maamme ensimmäisestä suomalaisesta opettajankoulutusseminaarista Kasvatusopillisen korkeakoulun kautta kehkeytynyt Jyväskylän yliopisto aloitti toimintansa tänä vuonna).

Lähteet:
Jussi Jäppinen, "Oletko koskaan nähnyt kauniin kaupungin?" : Jyväskylän ruutuasemakaava-alueen vaiheet 1800-luvulta 2000-luvulle
Kampus ja historia — Jyväskylän yliopisto (jyu.fi)