Onko julkaistu suomeksi kirjoitettuja lastenkirjoja, joissa käsiteltäisiin lasten pitkittynyttä/selittämätöntä/kroonista/psykosomaattista kipua? Näitä on…

Kysytty

Onko julkaistu suomeksi kirjoitettuja lastenkirjoja, joissa käsiteltäisiin lasten pitkittynyttä/selittämätöntä/kroonista/psykosomaattista kipua? Näitä on englanniksi, mutta suomeksi ei löydy edes käännöksinä. Ei löydy myöskään lastenkirjainstituutin opinnäytelistalta. Yksi lastenkirja löytyi sairaudesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kovin heikosti löytyy kuvaamasi kaltaista lastenkirjallisuutta suomeksi. Tässä muutamia teoksia, jotka jollakin tavalla käsittelevät pitkäaikaissairauksia:

Stiina Kiiveri: Pienen kulkijan sairauskirja - käsittelee pitkäaikaissairauksia ja oireyhtymiä
Tuula Korolainen: Aapo ja rytmihäiriö - käsittelee rytmihäiriötä
Marjut Vannas: Aurinkosisko - käsittelee Downin oireyhtymää
Anneli kanto: Paavo Virtanen ja tauti - keliakiaa, diabetesta ja allergioita sekä flunssaa
Tuula Pere: Helmi-kirjat - käsittelee vaikeasti vammaisen lapsen perheen elämää
L.K. Valmu: Osaston tähti - käsittelee lapsen elämää sairauden kanssa ja ystävyyttä
Heini Saraste ja Kalle Könkkölä: Voihan vammainen - lasten kuvasanakirja vammaisuudesta
Tom Percival: Amandan huoli - käsittelee lapsen ahdistusta

0 ääntä

Kommentit

En pysty kuvittelemaan sellaista tilannetta, jossa lapselle olisi hyväksi lukea kirjaa kysyjän ehdottamasta aiheesta. Jos lapsella on jokin sairaus, jota ei vielä osata diagnosoida, asiaa ei yhtään helpota että sitä epäillään psyykkiseksi oireiluksi. Jos kyse oikeasti on psyykkisestä asiasta, jota lapsi ei ikänsä vuoksi kykene muulla tavalla oireilemaan, on pelkästään julmaa esittää lapselle se ajatus, että tuo on "vain psyykkistä". Kaikkein julminta on, jos kyse on vanhemmasta, jonka ongelmia lapsi tahattomasti heijastaa, ja vanhempi hakee lapselle apua sen sijaan, että tunnustaisi olevansa itse avun tarpeessa.