Onko julkaistu jotain Tuberkuloosiliiton ylläpitämistä lasten kesäsiirtoloista? Olen erityisen kiinnostunut Anttolan entisessä pappilassa sijainneesta.

Kysytty

Onko julkaistu jotain Tuberkuloosiliiton ylläpitämistä lasten kesäsiirtoloista? Olen erityisen kiinnostunut Anttolan entisessä pappilassa sijainneesta.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Nimenomaan Anttolan kesäsiirtolasta ei löytynyt paljoakaan.

Turun seudun hengitysyhdistyksen sivuilla (https://www.hengitysyhdistys.fi/turunseutu/yhdistys/historia/)

 löytyy lyhyt maininta:

”Vuonna 1967 oli liiton järjestämillä lastenleireillä leiriläisiä jo ennätysmäärä, 950 lasta. Leirit järjestettiin tavan mukaan Säkylän, Virtojen ja Anttolan kesäkodeissa. Leireillä moni lapsi oppi välttävän uimataidon ja uimisen lisäksi kilpailut, leikit ja retket kuuluivat leiriohjelmaan. Iltanuotiot, retket ja makkaranpaisto olivat kuuluneet leirien ohjelmaan jo monia vuosia.”

Kirjoja tuberkuloosiin liittyen löytyy ainakin nämä, joissa voi olla tiedonmurusia aiheesta. Mahdollisesti Etelä-Savon alueelta (Mikkelin kirjasto) voi löytyä lisätietoa tuosta Anttolasta.

Parantolaelämää (Keuhkovammaliitto, 1986) / toim. Aili Nenonen

Anna Wikanderin perintö : Tampereen tuberkuloosin vastustamisyhdistys 1912-1954 : Tampereen tuberkuloosisäätiö 1954-2004 (Tampereen tuberkuloosisäätiö, 2004) / Raimo Seppälä

30-vuotias Tuberkuloosi- ja keuhkovammaisten Liitto : 1941-1971.

Kansanterveysongelman synty : tuberkuloosi ja terveyden hallinta Suomessa ennen toista maailmansotaa (Tutkijaliitto, 2007) / Mikko Jauho

Joulumerkkikodin lapset (Like, 2016) / Katariina Vuori.

Vuosisata tuberkuloosityötä Suomessa : Suomen tuberkuloosin vastustamisyhdistyksen historia / (Suomen tuberkuloosin vastustamisyhdistys, 1993)