Onko jossakin tutkittu hunajateen käyttöä yskänlääkkeenä?

Kysytty

Onko jossakin tutkittu hunajateen käyttöä yskänlääkkeenä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hunajan käyttöä yskänlääkkeenä on jonkin verran tutkittu. BMJ Evidence-Based Medicine -lehdessä julkaistun systemaattisen kirjallisuuskatsauksen mukaan hunaja helpottaa hengitystieinfektioiden oireita. Katsauksen mukaan hunaja saattaa olla yskän hillitsijänä tehokkaampi kuin esimerkiksi dekstrometorfaania ja difenhydramiinia sisältävät yskänlääkkeet. Antibiootteihin verrattuna hunaja taas voi olla turvallisempi, halvempi ja usein tehokkaampi tapa hoitaa yskää. Katsauksen tekijät kuitenkin huomauttavat, että tarvitaan lisää kaksoissokkokokeita, jotta aiheesta saataisiin lisätietoa.

Lähde:

Hibatullah Abuelgasim, Charlotte Albury ja Joseph Lee, "Effectiveness of honey for symptomatic relief in upper respiratory tract infections: a systematic review and meta-analysis", BMJ Evid Based Med 2021 Apr;26 (2) :57-64,.DOI: 10.1136/bmjebm-2020-111336