Onko jossakin olemassa listaa palkituista (suomalaisista) kääntäjistä? Onko esim. Outi Järvinen saanut palkintoa työstään?

Kysytty

Onko jossakin olemassa listaa palkituista (suomalaisista) kääntäjistä? Onko esim. Outi Järvinen saanut palkintoa työstään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Suomessa jaetaan kaksi merkittävää käännöspalkintoa. Mikael Agricola -palkinto (vuodesta 1958) jaetaan ansiokkaasta kaunokirjallisuuden käännöstyöstä ja tietokirjallisuuden puolella vastaava palkinto on J. A. Hollo -palkinto (vuodesta 1991).

Palkinnon saajien listaus löytyy vaikkapa Wikipediasta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_Agricola_-palkinto

Mikael Agricola -palkinto joka myönnetään edellisen vuoden merkittävän kaunokirjallisen teoksen erinomaisesta suomennoksesta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/J._A._Hollon_palkinto

J. A. Hollo -palkinto voidaan myöntää edellisvuotena julkaistun vaativan tietokirjan korkeatasoisesta suomennoksesta tai pitkään jatkuneesta ansiokkaasta tietokirjallisuuden suomentamistyöstä.

Outi Järvinen ei ole palkittujen joukossa. Voisi veikata, että hänen kääntämiänsä kirjoja ei pidetä palkintokriteerien mukaan kielellisesti niin haastavina, että hän olisi ohittanut muut ehdokkaat. Toki jokainen kääntäjä tekee arvokasta työtä saattaessaan erikielistä ja erilaista kirjallisuutta meidän luettavaksemme. Jos pidät jonkin kääntäjän työstä, hän arvostanee suoraa palautetta. Esimerkiksi Outi Järviselle palautetta voi laittaa ainakin Otavan kautta, jolle hän on kääntänyt useita kirjoja.

Antoisia hetkiä suomalaisen ja käännöskirjallisuuden parissa!