Onko jossakin laskettu luonnonvarojen ylikulutusta maittain ilman asumisen vaatimaa energian tarvetta?

Kysytty

Onko jossakin laskettu luonnonvarojen ylikulutusta maittain ilman asumisen vaatimaa energian tarvetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkia maita kattavaa varsinaista tietoa tai tutkimusta tällaisesta en valitettavasti löytänyt enkä pysty tyhjentävää vastausta antamaan, mutta ehkä käytettävissä olevat tilastot antavat jonkinlaisen käsityksen asiasta.

Yksinkertaistaen ylikuluttamisella tarkoitetaan tilannetta, jossa ihminen kuluttaa luonnonvaroja nopeammin kuin ne ehtivät uusiutua. Suurimmat syyt kulutukselle ovat energiantuotanto, liikenne ja ruoantuotanto (WWF). Nettisivulla Open Data Platform on eri maiden luonnonvarojen kulutusta eli ekologista jalanjälkeä havainnollistava maailmankartta. Kartasta näkee kätevästi kunkin maan ekologisen ali- ja ylijäämän (eli ylikulutuksen tai reservin), ekologisen jalanjäljen per koko väestö ja per asukas, sekä biokapasiteetin.

Viileän ilmaston maissa, kuten Suomessa, asumisen vaatima energiantarve on suurempaa kuin lämpimämmissä maissa, sillä lämmitykseen energiasta kuluu suurin osa. Energiaa kuluu lisäksi muun muassa veden lämmitykseen, jäähdytykseen, ruoanlaittoon, valaistukseen ja sähkölaitteisiin. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa asumisen osuus energian loppukäytöstä on keskimäärin 20 prosenttia ja tilojen lämmitys vie noin kaksi kolmasosaa asumisen energiasta.

EU:n tasolla vuonna 2020 kotitaloudet käyttivät 27 prosenttia energian loppukulutuksesta eli 19 prosenttia EU:n energian bruttokulutuksesta.

Lähteet:

Asumisen energiakulutus 2020. Tilastokeskus. https://www.stat.fi/til/asen/2020/asen_2020_2021-12-16_tie_001_fi.html. (Katsottu 5.4.2023)

Energy consumption in households. Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Ener…. (Katsottu 4.4.2023)

Global footprint network. Open Data Platoform. https://data.footprintnetwork.org/?_ga=2.24943411.887577221.1680627071-…. (Katsottu 4.4.2023)

Ylikulutus. WWF. https://wwf.fi/uhat/ylikulutus/. (Katsottu 4.4.2023)