Onko jossakin lähteissä käsitelty kuinka suuri osuus Brasilian lihatuotannosta on venäläistaustaisten tahojen omistuksessa?

Kysytty

Onko jossakin lähteissä käsitelty kuinka suuri osuus Brasilian lihatuotannosta on venäläistaustaisten tahojen omistuksessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verkkolähteistä ei löytynyt äkkiseltään tietoa Brasilian suurimpien lihantuottajien venäläisomistuksesta. Brasilia on kyllä maailman suurimpia lihanviejämaita, ja Venäjä on yksi sen tärkeimmistä asiakkaista.

Esimerkiksi Minerva Foodsilla, joka on ylikansallinen elintarvikeyhtiö ja yksi Brasilian suurimmista lihantuottajista, on useampia suuria osakkeenomistajia ympäri maailman. Maan kaikista suurimman lihantuotantoyhtiön JBS S.A.:n omistaa yrityksen oma hallitus (käytännössä kaksi perustajain sukulaista). Yli 50 % sen omistajista on ns. free float -osakkeenomistajilla eli vapailla osakemarkkinoilla.